A Louboutin márkanév egyet jelent a méregdrága piros talpú cipőkkel. Az ilyen lábbelik legolcsóbbika is 1000 dollárnál kezdődik, a határ pedig a csillagos ég. A márka megalkotója, a neves francia cipőgyáros, Christian Louboutin a mai napig kikéri magának, ha valamelyik tervező vagy üzletlánc piros talpú cipőket dob a piacra, mondván, a cipőtalpak ilyen módon való kivitelezése az ő védjegye. Sipos Zsolt s.i.zs.o.by style írása
A hollywoodi filmsztárok, popénekesek és a luxusmárkák kedvelőinek igen kedvelt piros talpú cipőit már messziről fel lehet ismerni. Nem csak azért, mert amióta saját vállalkozásba kezdett, és 1992-ben megnyitotta első üzletét Párizsban, Louboutin mindig piros talpú cipőket készített. Hanem azért is, mert modelljei híresek arról, hogy legalább 12 centiméteres sarkuk van. A tervező több interjúban is elmondta, hogy az ihletet egy párizsi múzeumban kapta. Megakadt a szeme egy csábító tűsarkút ábrázoló táblán, amely a padló védelme érdekében megtiltotta a nőknek az ilyesfajta cipő viselését.
A szabályoknak mindig is ellenszegülő, a füzeteibe már tinédzserként cipőket rajzolgató Louboutin pályafutásának újabb lökést adott, hogy egyik barátjától ajándékba kapott egy könyvet az akkori idők neves francia cipőtervezőjéről, Roger Vivier-ről, akinek a neve a tűsarokhoz kötődik.
A művészeti iskolát nem végzett tervező ízlésvilágára, majdani stílusára nagy hatással volt, hogy 16 évesen a Folies Bergère párizsi zenés színházhoz került. Idővel felfigyeltek rá: neves divatházak alkalmazták. Nemcsak Vivier-nek dolgozott, hanem a Chanelnek is, sőt, az YSL-nál is megfordult.
A piros talpak története
A skarlátvörös cipőtalpak ötlete először a Chanelnél töltött idő alatt fogant meg Louboutin fejében, amikor az asszisztense vörösre festett körmökkel jelent meg. Először a színes cipőtalpak gondolata foglalkoztatta a tervezőt, azonban miután az egyik cipő sarkát lefestette a mára már védjegyévé vált vörös színű körömlakkal, kizárólag ezt a színt használta a cipői talpán.
A piros talpú körömcipő, amelyet Oprah Winfreytől és Caroline monacói hercegnőtől Sarah Jessica Parkerig és Jennifer Lopezig hírességek tucatjai viselnek, a neves francia tervező kézjegyévé vált, még ha a piros színű cipők története régebbre nyúlik is vissza a történelemben. A Napkirálynak, XIV. Lajosnak piros sarkú cipője volt, a pápák ma is viselnek piros cipőt, sőt a hagyomány kezdete a római birodalomhoz kötődik.
Mi a titka?
A súlytalanság érzését keltő lábbeli megalkotására nagyon sok kísérletet tettek már. A cipő a legtökéletesebb bőrből készül. A kényelem érdekében egy vastagabb parafa kompozit réteget kap minden egyes darab. A híres vörös talpakat pedig a „Blake Stitching” kézművestechnika segítségével hordják fel. Ez biztosítja, hogy a talp megfelelően tapadjon a felsőrészhez, így téve lehetővé a természetes mozgást a piros talpú cipő viselőjének.
A kreációk belső magassága soha nem haladja meg a 8 cm-t, így a Louboutin körömcipők kényelme a nők álmait és a férfiak fantáziáját testesítik meg. A Louboutin cipők 30 éve egyet jelentenek a szexi és divatos magassarkú cipőkkel.
A tűsarkú vörös talpak számos hírességet elbűvöltek: Madonna az első ügyfelek közé tartozott, de Diane Von Furstenberg, Victoria Beckham és Kate Moss is elképzelhetetlennek tartotta, hogy ne viselje a híres cipőt.
2013-ban szépségápolási termékek is piacra kerültek Christian Louboutin védjegyével. Körömlakk és rúzs ugyanolyan tűzpiros árnyalatban. Az aláírásával ellátott piros talpat 2011-ben a férficipőkre is kiterjesztették. A táskái ugyanazt a bíbor árnyalatot viselik a belső részükön.
A nagy cipőtalp-harc
Christian Louboutin az utóbbi években több alkalommal is pereskedett a piros talpú cipők védjegyének megsértése miatt. A tervező az Yves Saint Laurent és a Zara ruházati láncot is a védjegy megsértésével és tisztességtelen versennyel vádolta. Meggyőződése, hogy ennek a színnek a használata a cipőtalpakon védjegybitorlásnak minősül, amellett, hogy ezekről a cipőkről az emberek széles körben a Louboutin márkára asszociálnak.
A szellemi alkotások jogába több terület, például a szerzői jog, a védjegy jog vagy a szabadalmak joga is beletartozik. Már az alapanyagok kiválasztása és az első tervek papírra vetése is a szerzői jogi védelem körébe tartozik. Az iparművészeti alkotások és azok tervei is a szerzői jogi törvény hatálya alá tartoznak, így védelemben részesülnek. A joggyakorlat alapján ugyanakkor létezik egy vékony választóvonal, amely hozzájárul ahhoz, hogy feltűnően hasonló alkotások mégis jogosan forgalomba kerülhessenek.
Korábban egy amerikai bíróság nem adott igazat Louboutin-nak. Arra hivatkoztak, hogy “a divatiparban a színnek versenyt növelő esztétikai és díszítő funkciói vannak”, ezért a védjegynek járó védelem nem jár neki. S bár a színvédjegy létező jogi kategória, ezek azonban kizárólag akkor érvényesíthetőek, ha másodlagos jelentés is társul hozzájuk. Úgy vélték, hogy ha igazat adnának a tervezőnek, akkor egy olyan folyamat indulna el, amely lehetővé tenné, hogy akár mások is színeket monopolizáljanak.
Piros talpak – A színvédjegyeké a jövő?
Az Európai Unió Bíróságának gyakorlata alapján a divatcégek a jövőben akár színvédjegyeket is bejelenthetnek. Egy 2018-ban született döntés során a bíróság ugyanis Christian Louboutin francia divattervezőnek adott igazat. Kimondták, hogy az általa gyártott ikonikus piros talpú cipők megkülönböztető jellege a talpuk színéből ered.
Louboutin az Európai Unión kívül Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban is védjegyoltalmat szerzett. Ez a döntés bizonyára ösztönzőleg hat a divatipar más szereplőire is, hogy minél nagyobb mértékben használják a színeket a termékeik megkülönböztetésére. A svájci bíróságok szerint a piros cipőtalp esetében a piros szín csak esztétikai jelleggel bír, így sem ők, sem az indiaiak nem részesítik oltalomban az ikonikus lábbelit.